25 Şubat 2008 Pazartesi

embrio.com'dan tüyolar

Geçen hafta e-ticaret dersimize konuk olan e-mbrio genel müdürü Hamit KEKEÇ, internet sektörü hakkında birikimlerinin kısa bir özetini bizlerle paylaştı. Hamit KEKEÇ, konuşmasının başlarında içinde olduğumuz çağın, yetenek çağı olduğunu belirtti. Günümüzde bilgiye sahip olmak kadar o bilgiyi doğru bir biçimde doğru işlere aktarabilecek yeteneğe sahip olmak bence de başarının en önemli noktalarından. Belki dışardan çok kolay gözüken internet projeleri hakkında Sn. Kekeç’in bizlerle paylaştığı bir rakam çok çarpıcı; internette gerçekleştirilen projelerin 1000 tanesinden sadece 2 tanesi ayakta kalıyor. Bu sayının büyük internet şirketleri içinde geçerli olduğunu büyük internet şirketleri de pek çok proje gerçekleştirse de bunların hepsinin başarılı olamadığından vurgulandı.

İnternet dünyasında başarının yolu, yapılan işte birinciliğe oynamaktan geçiyor. Hamit Bey’in yaptığı sunum boyunca bazı konularda ikincileri hatırlamakta ne kadar zorlandığımız da internette birinci dışındakilerin ne kadar zor hatırlandığına bir kanıt oldu. İnternette iş geliştirirken girilecek pazarın durumu göz önüne alınmalı. Yapılacak işte başarılı olmak için girilecek pazar ya boş olacak, ya da pazarda bulunan lider çok güçlü olmayacak. Hedef hep birincilik olmalı, girilecek pazarda ki mevcut lider alt edilebilecekse, o pazarda başarılı olunur. Google arama motoru pazarında ki başarısı bahsettiğimiz koşulların başarı üzerinde ki etkisine örnek olarak verilebilir. Eğer bir pazarda lider sağlamsa, liderin satın alınmasının daha doğru bir strateji olacağından bahsedildi. Buna örnek olarak Google’ın Youtube’ı satın alması verilebilir.
Hamit KEKEÇ, konuşmasının devamında internetin 4 doğrusundan bahsetti; doğru insan, doğru iş, doğru pazarlama, doğru hız.

Bir işin doğru olabilmesi için bir ilk olması önemli bir nokta, ayrıca odak noktası. Her işi yapmaktan çok, belirli işler üzerinde uzmanlaşmanın internet üzerinden yapılan işlerde, tıpkı fiziksel dünyada olduğu gibi başarı üzerindeki etkisi aşikar. Yahoo pek çok iş için hizmet verirken, eBay sadece belirli işlere odaklanmakta. Belirli bir odak noktası olmayan işler yüksek trafik getirebilse de, diğer tip işlerin getirisinin daha yüksek olduğundan ders içerisinde bu örnek üzerinden bahsettik. Doğru iş kapsamında ele alınan bir diğer hususlar ise, interaktivitesi bol, merak uyandıran, kazan kazan prensibine dayanan sistemler.

Bir işin doğru olması başarılı olması için yeterli olmuyor, doğru işin doğru pazarlanması da çok önemli. Sn. KEKEÇ İnternetteki pazarlama stratejilerinin genel geçer stratejilerden daha farklı olduğunu, WOMM’un daha önem kazandığını belirtti. Ayrıca hızın çok öenmli olduğunu geç kalmış projelerin başarılı olamayacağını konuştuk. Doğru zamanlama ile önceden de belirttiğimiz sektörde ilk olma avantajının kazanılmasının yanı sıra, kritik rekabet avantajında da öne geçilmiş olunmakta. Örneğin, bir İK sitesi için CV sayısı kritik rekabet avantajı olarak değerlendirilebilir. Burada bir ek olarak, zamanlama sadece ilk olma avantajını değil, bazen gecikerek yapılacak işle ters etkili belirli anlık akımların geçmesini de bekleyerek, uygun zamanda pazara girmek olarak düşünülmelidir. Hamit KEKEÇ’e zaman ayırıp e-ticarette başarılı olma ilkelerini bizlerle paylaştığı için teşekkür ederim.

Hiç yorum yok: