22 Nisan 2008 Salı

Arda Kutsal'ın internete dair bize aktadıkları

Son konuğumuz Arda Kutsal ile Web 2.0, internette rekabet, internetin geleceği ve trendleri hakkında sohbet gerçekleştirdik.


Arda Kutsal kimdir?

Arda Kutsal, Webrazzi, Blograzzi gibi sitelerin kurucusu. Webrazzi web girişimlerinin takip edilip, analiz edildiği 2006 yılından itibaren yayında olan bir blogdur. Webrazzi ise blogları bir çatı altında birleştiren bir blog dizini. Ayrıca Arda Kutsal, Crenvo adlı danışmanlık şirketi ile pazarlama, stratejiler vs…konularında danışmanlık hizmetleri sunmakta. Arda Kutsal’ı bir “business angel” yapacak, melek yatırımlar ise Crevno bünyesinde pek yakında yayında…


Melek Yatırım nedir?

Hayata geçmemiş, ispat edilmemiş projeler için, daha ortada ürün yokken, ufak miktarlarda yapılan yatırımlar, melek yatırımlardır. Melek yatırımlarda hızlı geri dönüş beklenmemekte. Yurtdışındaki örneklerinden (y-combinator.com: maximum 25,000$’lık yatırım ve %5-6 pay) farklı olarak Crevno’da yatırım miktarı için herhangi bir üst sınır belirlenmeyecek, fikrin güzelliğine göre miktar artabilecek.


Web 2.0 nedir?

Web 2.0, bir grup kişi tarafından Ekim 2005’te ortaya atılmış bir terim. İnternetteki değişimi gözlemleyen bir grup, internet nereye gidiyor sorusunun cevabı olarak Web 2.0’ı ortaya atmışlar. Web 2.0 öncesi içerik verilir kullanıcı bunu okurdu. Artık kullanıcılar verilen içeriği sadece okumuyor, içeriği kendileri oluşturuyor. Web 2.0 olarak adlandırılan değişiklikler, sadece içeriğin oluşturulması ile ilgili değil, tasarım, RSS, grafik kullanımında azalma, bilgi ekleme, güven unsurunun ön planda olması da Web 2.0 oluşturan ana noktalar.

Web 2.0’dan sonrası? Şimdilik Web 3.0 denilen, semantik yani anlamsal, semantik, ajan, kullanıcıyı yönlendiren programlara sahip bir internet dünyası beklenmekte.

Peki Türkiye Web 2.0 açısından ne durumda? Arda Kutsal, ülke olarak Web 2.0 kültüründe olmadığımızı düşünmekte. Girişimciler açısından Web 2.0’ı kavramak açısından sorun olmasa da kullanıcı tarafı pek parlak durumda gözükmüyor. Kullanıcı tarafından oluşturulan içeriklerde (User Generated Content) başarılı örnek sayısı oldukça az. İdare edemem anne, Sütü seven kamyoncu az sayıda başarılı içeriklerden. mentos-kola gibi başarılı bir örnekler maalesef Türkiye’den pek çıkmıyor. Wikiler açısından bakıldığında Türkiye Viki’de yer alan makale sayısının azlığı ve bunların değerleri Web 2.0 açısından soru işareti olarak karşımıza çıkmakta. Türkiye’de internette ve e-ticarete geçiş dünyadaki örneklerinden farklı bir şekilde gerçekleşti. Başta Amerika olmak üzere dünyada fiziksel dünyadan doğrudan alışverişten sonra telefonla sipariş, katalogla sipariş, daha sonra da tele marketing aşamaları gerçekleşmiş. Fakat bizde böyle aşama aşama bir değişim gerçekleşmedi. Doğrudan fiziksel dünyadan internette geçiş oldu. Bu da belki Web 2.0’ın Türkiye’de tam oturamamasının nedenlerinden biri.



İnternet ve rekabet

İnternette rekabete baktığımız zaman ise, doğal olarak yerel olmayan bir rekabet görüyoruz, yani bir yerli bir video sitesinin rakibi, sadece diğer yerel video siteleri değil, dünya çapındaki video siteleri de rakipler içerisinde yer almakta. İzlesene.com’un trafiğine baktığımızda, bu gerçek açık bir şekilde önümüze çıkıyor, İzlesene.com’un trafiği youtube’ın yasaklı olduğu günlerde iki katına kadar çıkabilmekte. Alexa'nın verileri de bu konuda bize bir fikir sağlayabilir.

İnternette global rekabete bir diğer örnek ise Facebook’un Türkiye’de patlaması ile Yonja’nın durumu. Öyle ki Yonja içeriğinde önemli değişikliklere gitmek durumunda bile kaldı. Bu konuda bir istisna ise haber siteleri. Arda Kutsal yeni trendler hakkında fikirlerini de bizlerle paylaştı. Arda Kutsal, artık sosyal ağlardan, ortak ilgi alanlarına sahip olanların bir araya geldiği topluluklara (community) kayış olacağını ve bunun 2008’in trendi olacağını düşünmekte. Ayrıca Arda Kutsal2008’in trendi Friendfeed” demekte.

Hiç yorum yok: